با اکستنشن مژه و عوارض خطرناک آن آشنا شوید….

زیبایی چیز جذابی است و هر آدمی دوست دارد زیبایی اش را بیشتر کند و این به ذات زیبایی جوی انسان برمی گرده. اگه شما هم جزو خانم هایی باشین که خیلی به زیبایی علاقمند هستن حتما تا الان به فکر کاشت مژه مصنوعی افتادین. مژه مصنوعی باعث می شه چشم های شما جذاب تر و گیرا تر به نظر برسن و دیگه حتی نیازی به آرایش نداشته باشن. اگه دارین تصمیم می گیرین که مژه مصنوعی بکارین و یه تغییر و تحولی توی چهره تون بدین بهتره قبلش به این مطلب رو بخونین و بعد برای کاشت مژه اقدام کنین.

اکستنشن (کاشت مژه مصنوعی ) را با کاشت مژه طبیعی اشتباه نگیرید:

اکستنشن مژه :

اکستنشن را با تارهایی از ترکیبات مصنوعی از جنس مو می سازند و میان مژگان قرار می دهند.و عملا جنبه زیبایی بیشتر دارد.

کاشت مژه :

تصادفات و ضربات، سوختگی حرارتی یا شیمیائی، جراحی های گوناگون بر لبه پلک (ترمیمی، برداشتن خال یا برداشتن تومورهای خوش خیم یا بدخیم)، بیماری های از قبیل ریزش مو یا طاسی منطقه ای،، می توانند دلیلی نسبتا منطقی برای کاشت مژه باشند .

کاشت مژه توسط یک تیم جراح باید صورت بگیرد به این روش هست که می توان مژه های دائمی داشت آن هم نه در همه افراد و همچنین کاشت مژه های پلک تحتانی به دلیل اهمیت کمتر آنها در زیبایی و نیز مشکلات احتمالی ، انجام نمی شوند.

بهترین ناحیه دهنده برای کاشت مو ناحیه ابرو است ولی در صورت نیاز می توان از موهای ظریف پشت گردن یا پشت گوشها نیز استفاده کرد. این روش باید با دقت بسیار و طی زمانی طولانی (در حد دو تا سه ساعت) و در اتاق عمل و با بیحسی موضعی صورت پذیرد و اکثر متخصصین با انجام آن به منظور زیبائی صرف و بالا بردن تراکم مژه ها یا پرپشت نشان دادن مژه ها موافق نبوده و فقط در شرایط از بین رفتن کامل یا نسبتاً کامل مژه ها به این روش متوسل می شوند. این جراحی نیز همچون جراحی های دیگر عوارضی ممکن است داشته باشد که شاید مهم ترین آنها احتمال آسیب به چشم و از دست دادن بینائی باشد.

با کاشت مژه و عوارض خطرناک آن آشنا شوید….

عوارض خطرناک اکستنشن

گرچه اکستشن مژه به نظر زیبا و بی‌خطر می‌رسد اما عوارض زیادی برای چشم‌ها دارد؛ مثلا اگر شخصی که این کار را انجام می‌دهد ماهر نباشد ممکن است مژه‌های پلک بالا و پایین را به هم بچسباند و در نتیجه مژه‌های طبیعی هم کنده شوند. ورود چسب به چشم نیز می‌تواند باعث آلرژی و عفونت چشم شود. اگر مژه مصنوعی وارد چشم شود، باعث تحریک بسیار شدید خواهد شد.

عفونت های مختلف باکتریائی، ویروسی و قارچی : گاهی این عوارض آنچنان شدید می باشند که ممکن است برای حفظ جان بیمار، جراح مجبور به تخلیه کامل چشم شود.

ریزش مژه های طبیعی در اثر فشار و کشش یا در اثر املاح موجود در ترکیب چسب ها یا خود الیاف مصنوعی

حساسیت پوست لبه پلک ها که ممکن است نسبت به چسب کاشت مژه، وازلین و یا الیاف موجود در مژه های مصنوعی ایجاد گردد. این حساسیت (اگزما) ممکن است به شکل خارش، تورم یا پوسته پوسته شدن لبه پلک خود را نشان دهد

مژه‌های بلند و مرتب در زیبایی چشم‌ها تاثیر زیادی دارد. لااقل خانم‌هایی که جزو طرفداران اکستنشن مژه هستند، به این مسأله اعتقاد دارند. در این روش مژه اضافه تک‌به‌تک لابلای مژه‌های پلک بالا با چسبی بر پایه سیانواکریلات اضافه می‌شود و به این ترتیب دیگر نیازی به استفاده از مژه مصنوعی یا آرایش زیاد چشم‌ها نیست.

برای چه کسانی مناسب است؟

اگر مژه‌های شما به اندازه کافی بلند و پرپشت است، بی‌دلیل به دنبال اکستنشن مژه نروید و به استفاده از مژه‌های مصنوعی در مهمانی‌ها اکتفا کنید. اکستنشن مژه فقط به افرادی پیشنهاد می‌شود که طول مژه آنها کمتر از 3 میلی‌متر است.

بلندی مژه چقدر باید باشد؟

بلندی مژه مصنوعی حداکثر باید 2 برابر بلندی مژه طبیعی باشد. بیش از این مقدار به‌خصوص اگر مژه‌های طبیعی ضعیفی دارید، می‌تواند باعث ریزش مژه شود.

چگونه انجام می‌شود؟

فرد داوطلب باید دراز بکشد و چشم‌ها را ببندد. زیر مژه‌های پلک بالا دستمالی تمیز قرار می‌گیرد. به کمک پنس ظریفی، یک سمت مژه مصنوعی را به چسب آغشته و یک میلی‌متر بالای ریشه مژه طبیعی چسبانده می‌شود. انجام کامل اکستنشن مژه حدود 2 ساعت زمان می‌برد. انواع مختلفی از اکستنشن مژه در بازار موجود است اما بهترین نتیجه را مژه‌های تک‌به‌تک که بین مژه‌های طبیعی قرار گیرند، می‌دهند. اگر می‌خواهید مطمئن شوید نتیجه کار خوب و درست است یا نه، می‌توانید از یک برس ریمل تمیز استفاده کنید. وقتی برس را درون مژه‌ها می‌کشید، نباید احساس کنید مژه‌ مصنوعی دارید. متاسفانه انجام اکستنشن به وسیله افراد ناوارد گاهی باعث زخم شدن پوست پلک می‌شود که در این شرایط حتما باید اکستنشن را برداشت.

چگونه از آن نگهداری کنیم؟

عمر مفید اکستنشن مژه حدود یک ماه است و با ریزش هر مژه طبیعی، معمولا اکستنشن آن هم می‌افتد. می‌توانید برای اینکه مدت طولانی‌تری مژه‌ها روی پلک بمانند از روغن‌های مخصوص آرایش مژه استفاده کنید اما هیچ نیازی به استفاده از ریمل نیست. اگر تمایل دارید ریمل بزنید، حتما باید انواعی را انتخاب کنید که با آب پاک می‌شوند و در ضمن فقط نوک مژه‌ها را ریمل کنید. برای پاک کردن آرایش چشم‌ها نیز لازم است از ژل های شستوشو دهنده  کمک بگیرید و به کمک دستمالی نرم به آرامی اطراف مژه‌ها را تمیز کنید.

قبل از اکستنشن به این نکته‌ها توجه کنید:

قبل ازاکستنشن صورتتان را چند ساعت نشویید تا مژه‌ها کاملا خشک باشند. از 24 ساعت قبل انجام حرکت‌های ورزشی که باعث عرق‌کردن می‌شود و از 48 ساعت قبل انجام ورزش‌هایی مانند شنا یا رفتن به سونا ممنوع است.

– برای چه کسانی مناسب است؟

اگر مژه‌های شما به اندازه کافی بلند و پرپشت است، بی‌دلیل به دنبال اکستنشن مژه نروید و به استفاده از مژه‌های مصنوعی در مهمانی‌ها اکتفا کنید. اکستنشن مژه فقط به افرادی پیشنهاد می‌شود که طول مژه آنها کمتر از 3 میلی‌متر است.

– موقت یا دائم؟

اغلب فرمول هایی که برای زیبایی به کار میرود معمولا موقت و دائمی هست. اگه شما بخواین توی این زمینه انتخاب خوبی داشته باشین بهتره توی همه چیز نوع موقت رو انتخاب کنین. چون در این صورت اگه از کاری که انجام دادین پشیمون یا خسته شدین می تونین خیلی راحت کاری که انجام دادین رو متوقف کنین.

همه این ها رو گفتیم تا برسیم به کاشت موقت و دائم مژه. اگه قصد کاشت مژه دارین بهتره نوع موقتش رو انتخاب کنین. توی کاشت موقت مژه ها با چسبی چسبونده می شن که دوامش تقریبا یک هفته است. نوع دیگه ی کاشت مژه داریم که از نوع موقتی اش بیشتر دوام داره و اصطلاحا به اون دائم می گن. توی این روش مژه هایی که از جنس مژه مصنوعی، ابریشم یا موی حیوان خاص گرفته شده و به شکل مژه های خیلی نازک در آمده با چسب های خیلی قوی روی مژه ها چسبانده می شه و مژه ها رو حسابی بلند و پر پشت جلوه می ده. این مدل معمولا طرفدار بیشتری داره اما ضررهای اون هم بیشتر از مژه هایی هست که چسب اون ها یک هفته دوام میاره.

برای این که خیلی درگیر مشکلات بعد از کاشت و چسباندن مژه نشین و بتونین از کاری که کردین لذت ببرین، بهتره نوع موقتش رو انتخاب کنین و با فراغ بال این کار رو انجام بدین. البته جالبه بدونین یه نوع دیگه از کاشت مژه وجود داره که دقیقا مثل کاشت مو هست و توی کلینیک و زیر نظر پزشک انجام می شه. با انجام این عمل جراحی، مژه ها داخل پلک شما کاشته می شن و رشد می کنن دقیقا مثل موی سر. البته این کار ریسک بالایی داره و هزینه اش هم معمولا میلیونی است.

مراقبت کنین

اگه دوست دارین به هر دلیلی از کاشت مژه استفاده کنین باید حتما به این نکته توجه داشته باشین که مژه های شما در این حالت نیاز به مراقبت بیشتری داره. اگه تا الان با مژه های پر از ریمل می خوابیدین یا با فر مژه به جان مژه هاتون می افتادین و اون ها رو با فشار زیاد حالت می دادین، باید مراقب باشین تا وقتی مژه هاتون رو کاشتین از این کارها انجام ندین.

هر شب قبل از خواب مژه هاتون رو با شوینده یا پاک کننده ی مخصوص که آرایشگر به شما توصیه کرده شسشو بدین و بدون این که اثری از آلودگی روی مژه هاتون بمونه بخوابین. البته اگه چسبی که برای چسباندن مژه های شما از اون استفاده کردن چسب خوبی باشه قطعا می تونین شب ها از روغن بادوم تلخ هم استفاده کنین تو مژه هاتون تقویت بشه.

با ریمل خداحافظی کنین

زمانی که خیال مژه کاشتن به سرتون می زنه و این کار رو انجام می دین بهتره ریمل زدن رو فراموش کنین. چون با اکستنشن یا کاشت مژه شما دیگه نیازی به ریمل ندارین. اگه همه ی اصول مراقبتی از کاشت مژه رو رعایت کنین می تونین امیدوار باشین که مژه ها یک ماه روی پلک شما بمونن بدون این که برای شما مشکلی ایجاد کنن. یکی از مزایای کاشت مژه اینه که دیگه نیازی نیست آرایش کنین. صورت ساده با مژه های پرپشت و مشکی و یک رژ لب کمرنگ می تونه زیبایی شما رو چند برابر کنه.

با حرفه ای ها امتحان کنین

اگه تصمیم نهایی تون رو گرفتین و قراره مژه هاتون رو اکستنشن کنین باید حتما به یک آرایشگر حرفه ای دوره دیده و متخصص مراجعه کنین تا با استفاده از بهترین مواد، مژه های شما رو اکستنشن کنن. اگه به فرد غیر حرفه ای مراجعه کنین و او با مواد اولیه ی نامرغوب شروع به چسباندن مژه به چشم های شما کند، قطعا چشماتون با مشکل رو به رو می شه. پس تو این راه اصلا خساست به خرج ندین و به بهترین مرکز مراجعه کنین.

چند نکته درباره کاشت مژه و اکستنشن که باید بدانید ؟

1. می چسبانند، نمی کارند

آرایشگرها برای اینکه ظاهر مژه ها بلند و پرپشت به نظر برسد، کاشت مژه را پیشنهاد می کنند ولی در واقع خبری از کاشت مژه نیست و تنها مژه مصنوعی را می چسبانند. کاشت مژه فرایند پیچیده ای است که تنها باید توسط پزشک متخصص انجام شود.

2. اکستنشن دائمی نداریم

بعضی از آرایشگاه ها با عنوان دائمی بودن مژه های مصنوعی شما را وسوسه می کنند تا این کار را انجام دهید. ولی در واقع این مژه ها به هیچ وجه دائمی نیستند و مراقبت و تحمل آنها خیلی سخت است.

3. پرپشتی مصنوعی به قیمت کم پشتی واقعی مژه های شما

یکی از مهمترین عوارض مژه های مصنوعی آسیب رساندن به مژه های طبیعی است چون خونرسانی را در سطحی که مژه روی آن چسبانده شده کم می کنند و باعث کم پشتی مژه های طبیعی می شوند.

4. احتمال اگزما و حساسیت به چسب وجود دارد

یکی از مشکلاتی که مژه های مصنوعی می توانند به وجود بیاورند، اگزما و حساسیت به چسب مورد استفاده است. با توجه به اینکه پوست لبه پلک نازک است، خطر ایجاد حساسیت در آن بالاست و احتمال به وجود آمدن التهاب، خارش و قرمزی دور چشم نیز وجود دارد.

5. کاشت موقت نواری و دانه ای هر دو مضرند

شاید بعضی از افراد تصور کنند استفاده از نوع نواری مژه مصنوعی نمی تواند مشکلی را برایشان به وجود بیاورد، در حالی که تفاوت قابل توجهی بین این مژه ها وجود ندارد.

6. برای گل مژه آماده شوید

مژه مصنوعی احتمال ابتلا به عفونت، به ویژه گل مژه را افزایش می دهد و این مسئله در افرادی که استعداد ابتلا به گل مژه را دارند خیلی بیشتر اتفاق می افتد. به طور کلی، افرادی که از مژه های مصنوعی استفاده می کنند به دفعه های بیشتری به گل مژه مبتلا می شوند.

7. کاشت مژه برای این افراد مفید است

مژه های مصنوعی می توانند فقط برای بعضی از افراد مفید باشند؛ برای مثال اگر فردی در اثر سوختگی و یا بیماری، مژه اش را از دست بدهد و امکان کاشت مژه فراهم نباشد، پزشک استفاده از مژه های مصنوعی را توصیه می کند. تشخیص اینکه فرد شرایط کاشت مژه را دارد یا نه تنها برعهده متخصص است نه آرایشگران.

8. یک بار استفاده کنید ولی حتماً مرغوب ترین جنس باشد

چنانچه جزو آن دسته از افرادی بودید که پزشک اجازه استفاده از این نوع مژه ها را به شما داده و یا اینکه شب عروسی تان است و تنها یک بار می خواهید از این نوع مژه ها استفاده کنید، باید مرغوب ترین نوع این نوع مژه را بخرید.

9. به دیگران مژه قرض ندهید

مژه مصنوعی مانند لوازم آرایشی یک وسیله شخصی است؛ پس از زدن مژه مصنوعی دست دوم، به خصوص وقتی شخص دیگری را که قبلاً از آن استفاده کرده نمی شناسید، جداً خودداری کنید. به هیچ وجه مژه های مصنوعی خودتان را هم به کسی قرض ندهید.

10. مژه مصنوعی چند بار مصرف نداریم

این مژه ها باید به صورت یک بار مصرف باشند و استفاده از یک مژه مصنوعی و چسب مخصوص آن به دفعه های زیاد توصیه نمی شود چون به طور یقین این مژه ها با هر بار کندن و چسباندن دوباره دچار آلودگی می شود و به چشم آسیب وارد می کند.

11. با مژه مصنوعی لنز استفاده نکنید

آرایشگرها معمولا برای اینکه چشمان تان در کنار مژه مصنوعی زیباتر به نظر برسد، گذاشتن لنز را هم به شما پیشنهاد می کنند ولی این کار احتمال عفونت چشم را تا چند برابر زیاد می کند.

12. روی مژه مصنوعی ریمل نزنید

روی مژه مصنوعی نباید ریمل زد چون احتمال ابتلا به عفونت و التهاب شدید چشم بالا می رود.

13. بلند مدت استفاده نکنید

مدت ماندگاری مژه مصنوعی روی چشم نباید زیاد باشد. هر چه مژه مصنوعی بیشتر روی چشم بماند، به همان میزان مشکلات ناشی از آن بیشتر می شود.

14. عوارضش پرهزینه است

درمان مشکلات ناشی از مژه های مصنوعی، سخت و طولانی مدت است و گاهی 6 تا 9 ماه طول می کشد و حداقل 500 تا 600 هزار تومان هزینه روی دست تان می گذارد.

15. این علائم را دیدید سریع مژه را بردارید

اگر در اثر استفاده از مژه های مصنوعی با مواردی مانند پرخونی در چشم، خارش در پلک، ترشح از لبه پلک، درد در چشم و قرمزی در لبه پلک مواجه شدید باید هر چه سریع تر مژه مصنوعی را بردارید.

16. چسب ها را فقط یک بار استفاده کنید

چسب های مژه های مصنوعی استریل نیستند و خودشان به تنهایی می توانند برای مژه مشکل ایجاد کنند. چسب هایی که در آرایشگاه ها هستند چندین و چند بار باز و بسته می شوند و احتمال آلوده شدن آنها بالاست. اگر اقدام به زدن این چسب کردید حتماً چسب آن را دور بیندازید و برای نوبت بعدی از آن استفاده نکنید.

17. مراقب انتقال آلودگی به چشم باشید

چشم نسبت به آلودگی و عفونت بسیار حساس است و حتی با ایجاد تمیزترین شرایط باز هم احتمال ایجاد عفونت وجود دارد.

18. گاهی باعث کوری می شود

مدتی است این ادعا مطرح شده است که مژه های مصنوعی و چسب هایی که برای چسباندن آن به کار می روند، می توانند تاری دید و حتی نابینایی را به همراه داشته باشند. آیا این ادعا واقعیت دارد؟ دکتر محمدرضا فرتوک زاده، فوق تخصص پیوند قرنیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران این موضوع را تایید می کند و می گوید: « اخیراً یک مورد در کمیسیون قوه قضائیه مشاهده شده است که خانمی از یک آرایشگاه به دلیل مژه مصنوعی ای که باعث ایجاد عفونت، زخم در قرنیه و کم بینایی شده، شکایت کرده است. چسباندن مژه مصنوعی یک کار علمی نیست و خطر عفونت و زخم قرنیه را به همراه دارد. حتی خود چسب که از بسته بندی بیرون می آید استریل نیست و برای چشم مشکل ایجاد می کند. »