بررسی تخصصی
فیلتر گیربکس جک s5 چیست؟
گیربکس ها همان طور که می دانید انواع متفاوتی دارند. ولی به طول کلی می توان آن ها را به دو نوع گیربکس
دستی و گیربکس اتومات دسته بندی کرد. نکته اینجاست که چه در ساخت گیربکس های اتومات
و چه در ساخت گیربکس های دستی، گاه از فیلتر گیربکس برای بهبود عملکرد آن استفاده شده است.
در ادامه درباره کاربردهای فیلتر گیربکس و لزوم تعویض آن بیشتر توضیح داده ایم.
گیربکسهای هایوک ژاپن فیلتر روغن رو حتی در یه سری بنز و یبنوه هم رو که ضد F هستش گیربکس هاشون
فیلتر روغن داخل گیربکس گذاشتن بیرون نیست شما بتونید تعویض کنید به راحتی یعنی یک متخصص گیربکس
رو کامل باز کنه کامل خورد بشه تا بتونه فیلتر رو عوض کنه تعویض فیلتر کارکرد گیربکس خیلی تاثیر گذاره تو
سالم بودن گیربکس خیلی تاثیر میزاره منتها در یک سری از ماشینها تویتا، لندکروز، سوزوکی، گرند ویتارا،
مزدا و یک سری ماشینهای ژاپنی فیلتر رو داخل کارتل گیربکس گذاشتن و شما به راحتی میتونید
باز کنید فیلتر رو عوض کنید ولی در یک سری ماشینها که عرض کردم خدمتتون مثل al4 و یک سری
گیربکسهای هایوک و گیربکسهای دیگه شما فیلتر رو نمیتونید به این راحتی عوض کنید
باید گیربکس کاملا باز شه و اینکه اون زمان فیلتر عوض شه بهتره که تو اورهال فیلترعوض شه ولی تعویض فیلتر هم روی کارکرد
خیلی تاثیر خوبی داره و هم روی سالم موندن گیربکس چون بعد از یه مدت فیلتر پر از براده میشه و کیپ میشه.
فیلتر گیربکس جک s5 چه جنسی دارد؟
در حقیقت یک روان کننده است که در سیستم گیربکس ماشین مورد استفاده قرار می گیرد.
ساختمان داخلی گیربکس ها به این شکل است که مجموعه ای از چرخ دنده ها کار تعویض دنده
و انتقال نیرو از موتور ماشین به چرخ های ماشین را بر عهده دارند. این چرخ دنده ها در هنگام رانندگی
شما پیوسته در حال حرکت هستند و روی یکدیگر می لغزند. وقتی از دو یا چند قطعه فلزی در
کنار هم استفاده می کنید، ممکن است بر اثر ضربه و تکانه های اتفاقی، این قطعات دچار شکستگی
و یا خوردگی شوند. به همین خاطر لازم است از یک روان کننده برای بهبود عملکرد آن ها و افزایش
طول عمرشان استفاده کرد. کار اصلی روغن گیربکس یا همان واسکازین دقیقاً همین موضوع است.
واسکازین به قطعات داخلی گیربکس کمک می کند تا راحت تر روی هم بلغزند و جا به جا شوند.
البته خاصیت دیگری که روغن گیربکس دارد، خاصیت خنک کنندگی آن است. وقتی دو قطعه فلزی پیوسته در حال تماس
باشند بر اثر اصطکاک ایجاد شده گرما تولید می شود. این گرما اگر ناچیز باشد هیچ عیب و ایرادی برای قطعات دستگاه ندارد،
ولی اگر از یک مقدار مشخصی تجاوز کند می تواند باعث خرابی و شکست قطعات آن شود. روغن گیربکس به
خاطر دارا بودن ظرفیت گرمایی بالا می تواند این گرمایی که بین قطعات ایجاد می شود را به خود جذب کرده و موجب خنک سازی قطعات دستگاه شود.