شغل نجاری یک شغل فیزیکی است که انجام آن منوط به استفاده از ابزار آلات مختلف و انجام کار فیزیکی است. از این رو بسیاری از افراد علاقه‌مند به حوزه شغلی نجاری، سعی می‌کنند که قبل از ورود به این حیطه کاری لیست جامعی از ابزار نجاری تهیه کرده و با بررسی آن‌ها ببینند که اصلاً توانمندی استفاده از این ابزار و فعالیت در حوزه مذکور را دارند یا خیر. رونیکس مگ در ادامه لیست جامعی از ابزار نجاری تهیه کرده است که می‌تواند مورد توجه و استفاده کاربران قرار بگیرد.

1- چکش میخ کش

در ساده‌ترین حالت، برای بیرون کشیدن میخ و همینطور کوبیدن آن در حین نجاری به یک ابزار دستی ساده نیاز داریم که در عین سادگی بتواند هر دو کار را برای ما انجام بدهد، به همین منظور می‌توان از چکش میخ کش استفاده کرد.

2- متر اندازه گیری

برای اندازه‌گیری قطعات مختلف چوب به یک ابزار اندازه‌گیری نیاز داریم که با استفاده از آن بتوان قطعات مختلف (با شکل‌ها و اندازه‌های مختلف) را اندازه‌گیری کرد. به طور معمول لرای انجام این کار از یک متر مناسب استفاده می‌شود.

3- چاقوی نجاری

در برخی موارد ممکن است که برای بریدن یا صاف کردن بخش کوچکی از کار به ابزاری مشابه چاقو احتیاج شود، به همین منظور در میان ابزار نجاری ابزاری هم تحت عنوان چاقوی نجاری طراحی و ساخته شده است که در چنین شرایطی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

4- رطوبت سنج چوب

برای انجام برخی از کارها بر روی چوب، لازم است که کاربر از میزان رطوبت قطعه کار مطلع باشد. برای کشف میزان رطوبت چوب از دستگاهی به نام رطوبت سنج چوب استفاده  می‌شود.

5- مغار و مته دستی

برای پیاده سازی برخی از طرح‌ها بر روی چوب، استفاده از ابزارآلات برقی پاسخ‌گو نیست و باید دست به دامان ابزار دستی از جمله مغار و مته دستی شد.

6- انواع سمبه

انواع سمبه از دیگر ابزار دستی برای پیاده کردن طرح‌های مختلف بر روی قطعه کار هستند.

7- تراز نجاری

برای بررسی صاف و تراز بودن قطعه کار لازم است که از ابزار تراز استفاده شود، تراز نجاری برای پاسخ دادن به همین نیاز طراحی و ساخته شده است.

8- پیچ‌گوشتی

برای باز و بسته کردن پیچ‌ها باید از پیچ گوشتی استفاده کرد.

9- زاویه یاب و نقاله

زاویه یاب و نقاله ابزارهای هستند که برای تعیین زوایای مختلف و اندازه‌گیری آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

10- گونیای نجاری

برای بررسی عمود بودن زوایای مختلف باید از گونیای نجاری استفاده کرد.

11- رنده دستی

رنده دستی نجاری ابزاری است که برای صیقل کردن سطوح مختلف کار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

12- کولیس (قطرسنج)

برای اندازه‌گیری قطر قطعات مختلف، ابزار مخصوصی تحت عنوان کولیس وجود دارد که مورد استفاده کاربران قرار می‌گیرد.

13- گیره نجاری

یکی از نکات مهم در حین کار نجاری این است قطعه کار محکم در جای خود قرار بگیرد و تکان نخورد، به همین منظور می‌توان از گیره نجاری استفاده کرد.

14- جیگ و فیکسچر

جیگ و فیکسچر دو مورد از ابزار نجاری هستند که برای سوراخ‌کاری دقیق و هدایت‌شده مورد استفاده قرار می‌گیرند.

15- اره دستی

اره‌های دستی برای برش دستی قطعات مختلف کار استفاده می‌شوند.

16- فلزیاب

جالب است بدانید که فلزیاب‌ها در نجاری هم استفاده می‌شوند، از موارد استفاده آن‌ها می‌توان به یافتن تکه‌های میخ و پیچ‌هایی اشاره کرد که در چوب یا قطعه کار جا مانده‌اند.

17- اره مویی

برای برش‌های ریز و ظریف می‌توان از ابزار ظریفی تحت عنوان اره مویی استفاده کرد.

18- میز کار

برای نصب گیره‌ها، اره‌ها و … و همینطور پیش بردن بهتر کار لازم است که از میز کار استفاده کنیم.

19- تابلو ابزار نجاری

تابلو ابزار نجاری ، ابزاری است که برای ترتیب دادن و دسترسی راحت‌تر به ابزار مختلف نجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

20- مکنده خاک اره

در حین کار با چوب و برش‌های گسترده نیاز است که براده‌های چوب را جمع کنیم تا بتوانیم ادامه کار را هم با کیفیت خوب و مطلوبی انجام دهیم، به همین منظور باید از ابزار مکنده خاک اره استفاده کرد.

21- دستگاه سنگ زنی و تراشکاری

در نجاری از دستگاه سنگ‌زنی برای بریدن و حالت دادن به لبه‌های قطعه کار استفاده می‌شود.

22- اره میزی

این نوع اره‌ها برای بریدن قطعات بزرگ اما دارای ضخامت محدود مناسب‌اند. با حرکت دادن چوب بر روی میز و به سمت تیغه برش این اره‌ها می‌توان قسمت‌های مورد نظر را برید.

23- اره گرد

اره گرد یکی از اره‌های مورد استفاده در نجاری است که در مواقع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. گاهی نیاز به ایجاد برشی داریم که با استفاده از اره میزی امکان‌پذیر نیست و به جای آن باید از این ابزار نجاری استفاده کرد.

24- دریل برقی

دریل برقی ابزار نام آشنایی است که برای سوراخ‌کاری نقاط مختلف قطعه کار استفاده می‌شود.

25- اره عمود بر

از این اره در مواقعی استفاده می‌شود که لازم است قطعه یا قطعاتی را به صورت عمودی برش بزنیم.

26- سمباده لرزان

به منظور تمیزکاری و براده برداری سطوح چوبی از سمباده لرزان استفاده می‌شود.

27- فارسی بر

برای ایجاد زوایای 45 درجه (فارسی بری) باید از دستگاه فارسی بر استفاده کرد.

28- اور فرز

اور فرز ابزاری برای برش و صیقل دادن قطعات چوبی است که در نجاری کاربرد فراوانی دارد. معمولاً با استفاده از این وسیله بر روی چوب‌ها شیارها و طرح‌های منظمی ایجاد می‌کنند.

29- اره نواری

برای برش‌های طولی و همینطور بریدن قوس، فاق و زبانه، تبدیل کنده‌های چوب به الوار و … به ابزاری نیاز است که بتواند با ظرافت کامل کار برش را انجام دهد، اره نواری ابزاری است که این کار را به خوبی انجام می‌دهد.

30- روتر نجاری

با استفاده از روتر نجاری می‌توان لبه‌های قطعات کار را شکل داد.

31- رنده برقی

صاف کردن سطوح چوبی و پیوسته کردن ناهمواری‌های آن کار سختی است که با استفاده از رنده برقی خیلی راحت و آسان انجام می‌شود.

32- بادپاش

باد خروجی کمپرسور باد، از طریق یک نازل تفنگی شکل به اسم بادپاش به بیرون می‌وزد. از کاربردهای بادپاش در نجاری می‌توان به پاک‌سازی محل برش و قطعه کار اشاره کرد.

33- منگنه کوب

گاهی در نجاری لازم است که قطعات را با بست‌های سبکی مثل منگنه به هم وصل کنیم، در چنین مواقعی می‌توان از منگنه کوب کمک گرفت. منگنه کوب بدون اینکه انرژی زیادی از شما بگیرد، سوزن‌های منگنه را با فشار زیادی به قطعه کار می‌کوبد و قطعات را محکم به یکدیگر وصل می‌کند.

34- میخ کوب

کوبیدن میخ علاوه بر اینکه کار طاقت‌فرسایی است، به خاطر لزوم سریع، صاف و دقیق کوبیده شدنش، کار سختی هم می‌باشد. برای انجام راحت‌تر این کار می‌توان از وسیله میخ کوب استفاده کرد.

35- پمپ باد

پمپ باد وظیفه تولید و تأمین باد ابزارآلات بادی را بر عهده دارد. یکی از این ابزارآلات که در بالا هم به آن اشاره کردیم بادپاش است.

36- دریل ستونی

این نوع دریل دارای یک پایه بوده و کاربر برای استفاده از آن نیازی به حمل و نقل ندارد، به عبارتی در این مدل دریل برعکس مدل‌های دیگر؛ دریل ثابت است و کاربر فقط قطعات چوب را جابه‌جا می‌کند.

37- گیره F شکل و گیره تسمه‌ای

با استفاده از این گیره‌ها می‌توان قطعات کار را محکم در جای خود نگه داشت و بر روی آن‌ها کار (از برش تا ایجاد طرح و …) کرد.

38- پیچ گوشتی برقی

با استفاده از پیچ گوشتی برقی می‌توان خیلی سریع‌تر از همیشه پیچ‌ها را باز و بسته کرد.

39- لبه گیر

با استفاده از لبه گیر می‌توان لبه‌های قطعه کار را شکل داد.

40- کتابچه راهنما

با استفاده از یک کتابچه راهنمای نجاری می‌توانید طبق اصول و گام به گام پیش بروید و در هر جایی از کار که به مشکل برخوردید مشکلتان را برطرف کنید.

با کمک این لیست جامع می‌توانید مجموعه کاملی از ابزار نجاری را بررسی کنید و خود را محک بزنید که آیا آدم نجاری هستید یا خیر